Włam się do mózgu
Książka

Włam się do mózgu – Radek Kotarski

Są takie książki, po przeczytaniu których żałujemy iż nie przeczytaliśmy ich dużo wcześniej. Właśnie taką książką jest dla mnie “Włam się do mózgu” Radka Kotarskiego.

 

Dlaczego uważam, że każdy kto myśli o nauce czy ogólnie o rozwoju osobistym powinien tę książkę przeczytać? 

Ano dlatego, że przez cały okres edukacji szkolnej nikt nas nie nauczył jak się uczyć. Po prostu kazano nam uczyć się kolejnych tematów, kolejnych zagadnień, ale nikt nie powiedział jak się uczyć.

Toteż każdy próbował do skutku czytać i wkuwać, aż w końcu zapamiętał. Zaliczył. Zapomniał. Więc po co się uczyć tą metodą skoro i tak zapominamy?

Radek, pisząc książkę “Włam się do mózgu” wykonał tytaniczną pracę przekopując się przez niezliczone badania, niezliczone ilości książek, aby zebrać i w przystępny sposób przedstawić alternatywne metody nauki i zapamiętywania.

Tym krótkim wpisem chciałbym te metody streścić. Oczywiście dla pełnego zrozumienia danej metody czy też wszystkich razem zachęcam do przeczytania książki.

 

Oto wszystkie metody nauki wyszczególnione w książce:

1. Przetwarzanie elaboracyjne (metoda ciekawskiego dziecka)

Poznając nowe zagadnienie, na przykład “kiedy wybudowano wieżę Eiffla”, zadawaj dodatkowe, ciekawskie pytania typu: jak to możliwe, dlaczego, kto, kiedy, itp i udzielając odpowiedzi na te pytania staraj się bazować na poznanej już przez siebie wiedzy. Wtedy dane zagadnienie będzie bogatsze w opis i lepiej zapamiętamy konkretne informacje.

 

2. Paradygmat zadania odtwarzanego samodzielnie (metoda terminatora)

Ucząc się teorii najlepiej od razu popierać ją praktyką ponieważ dzięki odtwarzaniu ruchów powiązanych z danym zagadnieniem dużo szybciej zapamiętujemy.

 

3. Praktyka odzyskiwania (metoda testu zderzeniowego)

Testuj i sprawdzaj swoją wiedzę. Chodzi o wysiłek polegający na przypominaniu sobie danego zagadnienia. Nawet gdy popełnimy błąd to sam wysiłek jaki zrobiliśmy ułatwi nam zapamiętanie danego zagadnienia ponieważ kluczem jest aby po udzieleniu niepoprawnej odpowiedzi znaleźć poprawną.
Zamiast standardowych testów można po prostu w krótkim czasie wypisać na kartce jak najwięcej wiemy z danego tematu. Ponownie – chodzi o proces wydobywania informacji z odmętów pamięci. Na początku będzie trudno (tak samo jak trudno dokopać się do samego końca piwnicy), ale z czasem potrzebna wiedza będzie na wyciągnięcie ręki.
Inną metodą jest wypisywanie powiązań do danego zagadnienia (przydatne przy nauce języków obcych).

 

4. Metoda fiszek

Aby skutecznie uczyć się metodą fiszek należy przygotować pudełko z 5 przegródkami; gdy poprawnie odpowiemy na dane zagadnienie z jednej kartki będziemy mogli umieścić fiszkę w drugiej przegródce (mała nagroda). Natomiast gdy nie będziemy znali poprawnej odpowiedzi to będziemy musieli umieścić fiszkę na samym dole w pierwszej przegródce i na przykład, aby lepiej zapamiętać to nieznane nam zagadnienie można skorzystać z powyższych metod zapamiętywania. Tym sposobem co najmniej 5-cio krotnie przerobimy dane zagadnienie. Ważne tutaj są również przerwy pomiędzy sesjami – najlepiej aby pomiędzy kolejnymi przegródkami, robić sobie kilkudniowe przerwy ponieważ chodzi o to, aby pozwolić sobie na…zapomnienie danego zagadnienia! Dzięki temu ponownie będziemy musieli wysilić nasz mózg i dzięki temu wzmocnimy ślad pamięciowy związany z danym zagadnieniem.

 

5. Rozproszona praktyka (metoda tancerki)

Aby lepiej i na dłużej zapamiętywać lepiej uczyć się w krótszych sesjach co kilka dni, niż w długich sesjach na dzień przed egzaminem. Ma to wiele zalet:
– nie męczymy się tak podczas danej sesji nauki bo jest ona krótka
– dzięki temu że nie jesteśmy przeciążeni materiałem lepiej chłoniemy materiał w trakcie krótszej sesji
– odstępy między sesjami pozwalają nam…zapomnieć i przy kolejnej sesji nauki musimy wysilić mózg, aby sobie przypomniał co przerabialiśmy ostatnio, co pozwala wzmacniać ślad pamięciowy
– pomiędzy sesjami nauki mózg ma też czas aby tworzyć połączenia neuronowe. Gdy uczymy się wiele materiału na raz, mózg nie ma kiedy tworzyć połączeń bo cały czas musi być skupiony na kolejno przerabianych tematach.

 

6. Metoda zmiany miejsca

Gdy uczymy się w różnych miejscach tworzymy tzw. haki. Różnorodność miejsc do nauki tworzy dodatkowe miejsce w pamięci. Może tak być dlatego, że mózg musi dostosować się do nowego otoczenia przez co pracuje na większych obrotach co pozwala nam tworzyć mocniejsze ślady pamięciowe, które pozwalają później kojarzyć czego uczyliśmy się w danych okolicznościach przyrody.

 

7. Metoda papugi

Bezrefleksyjne powtarzanie tego samego tekstu daje marne rezultaty i kradnie mnóstwo czasu. Prosty przykład – czy wiesz jaki król widnieje na banknocie 100 zł? (taki banknot trzymałeś w ręku co najmniej 100 razy w tym roku).Zamiast tego warto za każdym razem spojrzeć na uczony się materiał z innej perspektywy.

 

8. Metoda majstersztyku

Samo bierne czytanie, kopiowanie notatek, zakreślanie, podkreślanie najważniejszych informacji niewiele wnoszą ponieważ nie angażują naszego mózgu. Dużo lepiej jest stworzyć coś samemu – można czytany tekst przepisać i ustrukturyzować według swojej metody, używając map myśli, kolorów, podpunktów, kategorii. Nawet zwykle przepisywanie w szkole daje lepsze efekty niż kserowania od kogoś materiałów. Ponieważ przepisując tworzysz własne struktury, a to pozwala Ci zapamiętać co gdzie znajduje się w notatkach dzięki czemu lepiej zapamiętujesz materiał.

 

9. Metoda króla boksu (metoda przeplatanych ćwiczeń)

Do tej pory każdy uczył się w blokowo – najpierw teoria, później wzór, później zadania. I tak temat po temacie. Natomiast lepiej stosować metodę Mohammeda Aliego, czyli przeplatać trening i podczas jednej sesji uczyć się różnych zagadnień. Na przykład zamiast przez godzinę powtarzać słówka, można przez kilka minut powtarzać słówka, później uczyć się czasu przeszłego, później napisać opowiadanie, itd. Dzięki temu nasz mózg się nie nudzi i cały czas na nowo jest angażowany.

 

10. Metoda walenia

Notuj mądrze. Robienie notatek przynosi dużo lepsze rezultaty jeśli tworzymy notatki samodzielnie i z danego tematu wybieramy najważniejsze punkty, bowiem nie wszystkie informacje mają zasadnicze znaczenie.
Dobrym narzędziem przy metodzie walenia jest metoda robienia notatek zwana metodą cornella, zgodnie z którą można notować według takiego schematu:

 

 

11. Metoda pałacu pamięci

Polega na tym, aby “układać” poszczególne zagadnienia w pomieszczaniach danego budynku, po którym swobodnie możemy nawigować w naszym mózgu. Dzięki temu można ułatwić zapamiętywanie ciągów liczb, chronologii zdarzeń, itp.
Metoda jest na tyle popularna, że wykorzystano ją nawet przy tworzeniu postaci Sherlocka Holmesa:

 

 

12. Metoda immersji

Dysponujemy pamięcią jawną i utajoną. Z tej drugiej możemy korzystać przy pomocy metody immersji, czyli zanurzenia się (częściowe) czy też otaczanie się danym zagadnieniem jakiego chcemy się nauczyć. Co ciekawe, zgodnie z badaniami, metoda immersji daje lepsze rezultaty niż metoda submersji (całkowitego zanurzenia).

 

13. Metoda nauczyciela

My stajemy się uczniem i nauczycielem. Ucząc się danego zagadnienia dobrze jest wytłumaczyć sobie samemu na głos co ono oznacza przy użyciu własnych słów i powiązań.

 

 

Jeśli masz jakieś pytania odnośnie danej metody, napisz proszę komentarz. Postaram się odpowiedzieć 🙂

 

_

Marcel

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *